Horoscoop
- Tarot
- Chinese horoscopen
- Numerologie
- Spiritualiteit
- Runen
- Liefde
Humor
- Video
- Plaatjes
Helft moeders heeft door het krijgen van kinderen een andere kijk op werk gekregen.
Parttime werken veel belangrijker voor moeders in keuze werkgever, maar salaris belangrijkste
Voor moeders zijn een goed salaris gevolgd door werksfeer de belangrijkste redenen om voor een werkgever te kiezen. Belangrijker dan gemiddeld zijn ‘dichtbij huis werken/acceptabele reistijd’ en ‘de mogelijkheid om parttime te werken’. De helft (50%) van de moeders geeft aan dat zij door de komst van kinderen anders tegen werk zijn gaan kijken. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van vakblad Werf& onder 926 moeders met thuiswonende kinderen.
Mogelijkheid om parttime te werken bijna twee keer belangrijker voor moeders
In tegenstelling tot de gemiddelde beroepsbevolking, hebben moeders met thuiswonende kinderen bijna 10% minder wensen als het gaat om de keuze van een werkgever. Opvallend is echter wel dat wens om parttime te kunnen werken bijna twee keer zoveel (+85%) wordt genoemd en op een vijfde plek staat. Ook ‘dichtbij huis werken/acceptabele reistijd’ wordt meer genoemd (+21%). De top-10 redenen voor moeders om een werkgever te kiezen zijn:
1. Goed salaris 46%
2. Werksfeer 45%
3. Dicht bij huis/acceptabele reistijd 40%
4. Vast contract 39%
5. Mogelijkheid om parttime te werken 30%
6. Inhoud van het werk 28%
7. Afwisseling van het werk 27%
8. Uitdaging van het werk 24%
9. Zelfstandigheid in de functie 23%
10. Flexibele werktijden 21%
Wanneer aan moeders wordt gevraagd “Zijn er dingen in uw leven gebeurd, waardoor u anders tegen werk bent gaan aankijken?” noemt 50 procent het krijgen van kinderen. Dit is verreweg het belangrijkste ‘life changing event’ in relatie tot werk. Op de tweede plaats komt het overlijden van naasten (15%) gevolgd door werkloos zijn (14%). “Voor werkgevers is het dan ook erg belangrijk om stil te staan bij moeders en Moederdag. Veel vrouwen gaan anders naar werk kijken op moment dat zij moeder worden, waardoor arbeidsmotieven ook veranderen.” Aldus Geert-Jan Waasdorp, uitgever Werf&. “Hier met arbeidsmarktcommunicatie op inspelen betekent dat werkgevers additioneel arbeidspotentieel kunnen aantrekken die loyaler en minder eisend zijn. Verder wil ik alle moeders hartelijk danken en een fijne Moederdag toewensen.”