Horoscoop
- Tarot
- Chinese horoscopen
- Numerologie
- Spiritualiteit
- Runen
- Liefde
Humor
- Video
- Plaatjes
Gamen is het populairst onder fulltime werkende vrouwen
Nederland is het eerste land ter wereld waarbij evenveel vrouwen als mannen online spelletjes spelen, blijkt uit het Nationaal Gaming Onderzoek 2012 dat is uitgevoerd door Newzoo in samenwerking met GameHouse, bekend van de portal Zylom. In een jaar tijd zijn er 160.000 extra vrouwen tussen de 20 en 65 jaar spellen gaan spelen, waardoor Nederland nu 4 miljoen gamende vrouwen telt. Dit aantal is exact gelijk aan het aantal gamende mannen.
Vrouwen besteden gemiddeld 18 procent meer tijd aan het spelen van spelletjes dan een jaar geleden. Dit komt neer op circa 7,4 uur per week voor iedere gamende vrouw. Opvallend is dat gamen het populairst is onder fulltime werkende vrouwen. Vrouwen die geen werk hebben of met pensioen zijn, hebben geen tot nauwelijks aandacht voor het gamen. Ook heeft het onderzoek aangetoond dat samenwonende vrouwen en moeders meer gamen dan alleenstaanden.
Van alle Nederlandse mannen en vrouwen speelt 56 procent games op de console, PC, mobiele telefoon, tablet of direct online. Dit percentage ligt voor vrouwen tussen de 20 en 65 jaar iets hoger, namelijk 57 procent.
Typisch Nederlands: “Work hard, play hard”
Een opvallend feit is dat het vooral de vrouwen met een fulltime baan zijn die graag spelletjes spelen, bijna 60 procent. Dit staat tegenover slechts 49 procent van de vrouwen zonder werk en 46 procent van vrouwen die met pensioen zijn. De voornaamste reden voor het gamen door de vrouwen blijkt ontspanning te zijn.
‘Er wordt vaak gedacht dat mensen gamen uit verveling. Uit dit onderzoek blijkt dat gamen vooral invulling geeft aan de behoefte tot ontspanning. De Nederlandse vrouw speelt meer spelletjes dan dat zij tijdschriften leest, wat een belangrijke verschuiving in het media-consumptiegedrag is’, aldus Madelon Hoekstra-Fortuin, General Manager Advertising Sales Europe bij Gamehouse.
Meer schermen, meer tijd om te gamen
In de periode dat vrouwen 18 procent meer tijd zijn gaan besteden aan games, zijn zij 5 procent minder televisie gaan kijken. Tegelijkertijd zijn zij 12 procent meer tijd gaan spenderen aan internet. Een belangrijke drijfveer voor de groei van het gamen, is de opkomst van tablets en smartphones. Door de beschikbaarheid van deze mobiele devices kunnen vrouwen op meerdere momenten van de dag spelen. Nederland springt er met name in het gebruik van tablets uit vergeleken met de andere Europese landen die zijn onderzocht. 18 procent van de bevolking gebruikt al een tablet, oftewel 2,6 miljoen Nederlanders. Circa een derde gebruikt de tablet ook om op te gamen. Onder vrouwen blijft het spelen op game-websites, zoals Zylom.nl, het populairst. 40 procent van alle vrouwen tussen de 20 en 65 jaar speelt op deze websites, vergeleken met 28 procent op game consoles en 27 procent.