Horoscoop
- Tarot
- Chinese horoscopen
- Numerologie
- Spiritualiteit
- Runen
- Liefde
Humor
- Video
- Plaatjes
Uit onderzoek naar het aankoopgedrag van 500 Nederlandse consumenten blijkt dat 55% regelmatig een miskoop doet. Het onderzoek is uitgevoerd door Panelteam, specialist in lokale marktinformatie. In het onderzoek is onder andere gekeken naar wat de laatste grote aankoop is geweest en wat de volgende grote aankoop zal zijn. Wat koopt Nederland nu eigenlijk?
Meeste spijt van aankoop kleding en schoenen
Consumenten hebben duidelijk het meeste spijt van de aanschaf van een kledingstuk of schoenen (22%). Vaak valt de aankoop achteraf vies tegen. Jurken (8%), broeken (6%) en laarzen (3%) worden in deze categorie het meest genoemd. Ook het verwachtingspatroon van consumenten elektronica ligt vaak hoger dan de gebruikerservaring daadwerkelijk is (13%). Onder consumenten elektronica vallen onder meer TV’s, telefoons en laptops. Opvallend is dat de aankoop van een tablet (4%) als miskoop wordt bestempeld.
Tablets populairder dan Desktop PC’s
Duidelijk is gebleken dat consumenten elektronica populair zijn als laatste grote aankoop. 33% van de consumenten heeft recentelijk een nieuwe TV, PC, telefoon etc. aangeschaft. De TV is met 8% het meest populair in deze categorie, gevolgd door een laptop (7%), tablet (6%) en desktop PC (4%). Interessant om te constateren is dat portable devices zoals laptops en tablets inmiddels populairder zijn dan de desktop PC’s. Andere veel voorkomende grote aankopen zijn interieur inrichting (15%) zoals bijvoorbeeld meubels en keukens en auto’s (14%).
Grote aankopen worden uitgesteld
Bijna 40% van de consumenten geeft aan niet te weten wat de volgende grote aankoop zal zijn of deze nog even uit te stellen. De onzekere financiële situatie kan hiervoor een belangrijke oorzaak zijn. Bij consumenten die wel een aankoop gaan doen blijft de categorie consumenten elektronica het populairst. De TV (14%) en laptop (8%) zijn het meest gewild.
Bron van Europese marktinformatie
Panelteam helpt bedrijven om te slagen op de internationale markt. Als lokale marktspecialist bieden we toegang tot de kennis van 1,3 miljoen consumenten in 13 Europese landen. (www.panelteam.com)
De onderzoeksdata zijn verzameld in het kader van het continu Consumer Life Cycle onderzoek van Panelteam. De Consumer Life Cycle methodiek meet trends, behoeften en prestaties van merken onder Europese consumenten.